ZER El Cardener - Escola Sant Esteve i Escola Joan de Palà, Valls de Torroella i La Coromina (Cardona)

zer 04

EL REFUGI

Tota l’escola (Educació Infantil i Primària)

Docents implicats: Anna Ariño, Ricard Reguant i tot el claustre.

Assessorament: Bruna Dinarès, David Oliva i Montsita Rierola
Alumnes que hi participen: 21 alumnes

Els grups de cicle mitjà entomen i dinamitzen el projecte amb la resta d'alumnat del centres de la ZER, els quals es van implicant. Es decideix habilitar diversos espais on s’anirà reflectint el procés de treball que finalitzarà amb una performance.

Abans de començar a treballar en les diverses propostes, es realitza una recerca literària, que permet establir uns lligams de continguts i coneixements amb el tema que es vol treballar. Històries reflexives que permeten anar més enllà del concepte refugi, i que ens permet submergir-nos en el món de les emocions. "Plantejar què podem sentir més enllà dels sentits és una altra manera de sentir, i ens fa reflexionar sobre les informacions, i les injustícies, que no rebem de l’entorn per cap dels cinc sentits. Potser caldria parlar d'un sisè sentit quan percebem que un amic o amiga pateix, quan hi ha gent que fuig del seu país, quan hi ha gent que es queda desemparada, quan intuïm que està a punt de passar alguna de grossa o quan estimem i ens sentim estimats".

En aquest punt, comencem descobrint-nos a nosaltres mateixos partint del nostre primer refugi, el ventre matern, el qual ens dóna vida i ens arrela al segon refugi: la Terra.

També treballarem la nostra zona de confort o cuirassa, aquell aïllament i introspecció de la pròpia realitat. Una realitat personal que hem volgut vincular amb l'art, la foscor, la calidesa i l'esperança. Un art on la seva “última finalitat ha estat despertar l'ànima”. Cadascú amb la seva pròpia perspectiva ha donat sentit, curiositat i entusiasme a aquest projecte.

A la vegada, hem relacionat el projecte amb la defensa dels Drets Humans. Diversos conflictes bèl·lics que contribueixen a unes desigualtats cada cop més rellevants. Hem pogut observar la vida de les persones que fugen del seu país, refugiades en camps i comunitats. Descobrint les seves vivències, el seu llarg viatge i el futur ple d'esperança.

Entrant en debat sobre les guerres viscudes han sorgit dues propostes creades pels mateixos alumnes: una cançó i un poema, on es mostren els seus pensaments envers les situacions actuals, des d'una perspectiva subjectiva que aporta impacte i reflexió.

Altres de les propostes artístiques realitzades han estat:

- Refugi com a lloc físic/arquitectura/éssers vius

- Refugi de l'ànima: com em sento, allò que es converteix en el meu refugi.

- Refugi personal i intern: amistat, aficions, llocs, música...

- Refugi, tot pot esdevenir un refugi. Convertir objectes quotidians en refugis.

- Refugis naturals: minirefugis amb diversos elements naturals.

- Fugim? Què t'emportaries?

- Construcció de diversos refugis al bosc.

zer 02
zer 03