Escola Tomàs Raguer i CEE Ramon Suriñach, Ripoll

6è d’Educació Primària i Educació Especial

Docents implicats: Ignàsia Duran, Lluïsa Martín, Mercè Garcia i Carme Pamerola
Assessorament:Quim Moya, Fina Padrós i Sol Roca
Alumnes que hi participen:33 alumnes.

En aquest projecte s’ha treballat de forma transversal, sobretot des de l’àmbit artísticlingüístic, de coneixement del medi natural i per últim, l’educació en valors.

En primer lloc es demana als alumnes què entenen per REFUGI i es fa una pluja d’idees. La forma d’expressar-se pot ser oralment, amb dibuix o per escrit.

Es proposa una dinàmica de grup en la que es presenten una sèrie de paisatges i s’han d’imaginar què farien en aquell lloc si es trobessin sols. Es van adonar de la importància que té la família i els amicsja que la majoria expressaven la necessitat d’estar amb algú, de demanar ajuda… També va sorgir el concepte de supervivència i com els humans podem adaptar-nos a diferents entorns naturals.

A continuació experimentem amb el refugi, es creen dos grups i dos espais. Al primer, amb diferents materials que trobaran (coixins, mocadors, paraigües, robes...) hauran de construir-se un/s refugi/s. Al segon, amb materials de construcció, hauran de construir refugis per als animals/cotxes/persones. Un cop acabada l’activitat es fa un espai de reflexió on es recullen les idees més rellevants.

A la següent sessió es projecten una sèrie d’imatges, situacions, obres i projectes artístics per tal de potenciar la reflexió sobre el refugi. També es mostra algun artista que de l’art en fa un refugi personal.

A les darreres sessions es fan tres grups de treball. Es proposen tres tipus de tallers.

Taller 1: arquitectura. Construeixen cases amb paper i cartró, les dissenyen i un cop elaborades, acaben construint una comunitat/maqueta.

Taller 2: natura. Escullen un animal que els agrada o un element de la natura que els motiva i el representen en volum amb fang.

Taller 3: pintura. Es crea un espai d’expressió a partir de la pintura. Representen el seu refugi. Els alumnes connecten amb el concepte de refugi de forma més abstracta.

En tots aquests tallers sorgeixen sentiments, sensacions, reflexions… El fet de treballar en petit grup permet expressar millor allò que senten. Per tant, es fa un treball d’educació emocional. Diàleg i conversa són indispensables.

A les darreres sessions es treballa l’exposició oral. Els alumnes proposen parlar sobre el tema del refugi i dels falsos refugis, i es representa amb un mur. Un mur pot ser un refugi o ens pot tancar les portes a aprendre, a la llibertat, ens pots separar de les persones que estimem…

Al final de l’exposició es trenca el mur.

escoles ripoll AE08