ENTORN | 2011-2012

ESCOLA EL CASTELL. TONA

ON VIVIM?
Educacio Infantil i cicle inicial de primària (Tota l'escola)

Docents implicats: Gemma Casas Batalla, M.Carme Coma Bau, Montse Conill Pujol, Roser de Salsas Fontdevila, Anna García García, Mar Hurtado Parras, Rosa Ventura Martorell, Aleix Vila Solà, Mercè Ylla Ricart.
Alumnes que participen: Tots els alumnes de l'escola de tots els nivells educatius, 90 nens i nenes.
Entitats que hi col·laboren: Ajuntament de Tona i la Mancomunitat la Plana.

Aquest projecte, entre d'altres objectius, pretén:

• Promoure l'acceptació d'un model de convivència que afavoreixi el respecte a les seves pròpies arrels i el respecte a les dels altres.
• Fomentar el sentit de pertinença a un barri, país, planeta,..
• Compartir coneixements apresos entre diferents nivells.
• Participació activa de les famílies

És per això que totes les propostes s'han organitzat seguint un fil conductor que va prenent sentit al llarg de la construcció de les activitats, uns i altres les han anat organitzant.
Les activitats s'han pensat tenint en compte el grup i els interessos dels infants, és per això que en ocasions ens ha calgut fer petites modificacions segons les propostes dels mateixos alumnes.

Centrant-nos en la pregunta d'inici del projecte: On vivim? S'ha escoltat als infants un seguit d'explicacions espontànies del que ells consideraven la resposta.
Els mestres han recollit les converses i s'han portat al claustre de professors on després de fer-ne un petit anàlisi s'han proposat algunes idees per iniciar un treball teòric – artístic. El resultat a grans trets és el següent:

P3: “vivim a casa nostra” Què veiem des de la finestra de la nostra habitació?. Confecció d'una casa comuna on les seves finestres ens ensenyen què es veu des de les moltes habitacions dels nens i nenes de la classe.
L'espai exterior està ple de colors...aprenem a mirar en colors. Sortida amb uns visors que canvien la realitat de color, però també mirem els colors reals que ens envolten.

P4: El què ens envolta ple de formes geomètriques. “Mirem els detalls”, A partir d'una sortida per observar els entorns de l'escola anem a la recerca de les formes geòmetriques amagades. En trobem un munt i prenem una mostra fotogràfica.
Visualitzades les fotografies en un format din4 els nens i les nenes les reprodueixen en volum, el resultat és tota una exposició de formes confegides amb material reciclat que tenen un sentit a la vida real. (senyals de trànsit, papereres, tubs de desaigua...)

P5: “Un lloc interessant, ens ubiquem en el mapa” Cada infant organitza una sortida amb la seva família als entorns del municipi i ens porta una foto. La mestra ha confeccionat un mapa que reprodueix el municipi i amb l'ajuda dels nens i les nenes ubiquen la foto al lloc corresponent.
Posteriorment treballem amb diversos materials; roba, escuradents, herba, sorra, terra, plastilina, etc, i a partir d’aquí anem transformant les fotos inicials ubicades al mapa, amb un format A3. D’aquesta manera el nen anirà creant i experimentant amb diverses textures al mateix temps que crea una nova realitat . La seva realitat basada amb l’experiència del lloc de Tona on ell he escollit .

1r i 2n: “El Castell de Tona ens transporta a una altre època. Com vivien les persones de l'època mitjana?” Després d'un estudi de les diferents èpoques en relació a l'actual ens centrem a l'època mitjana i cerquem informació al respecte. Es decideix reproduir amb diferents materials les cabanes i el castell.

Participació amb les famílies: “Compartim l'experiència i la tanquem conjuntament” Una tarda de final de curs, obrim l'escola a les famílies per tancar el projecte conjuntament Davant d'un mapa gegant cada família busca la zona d'on viu i la identifica amb algun element, l'escola hi està representada en el lloc on s'ubica en volum.

AE01 Castell Tona 01
AE01 Castell Tona 02