CAOS | 2016-2017

Docents implicats: Mercè Sáez García i Elena Montells i Sànchez
Assessorament: David Casals i Marta Postico
Temporització: d’octubre a març

Aquest projecte tracta el caos del nostre entorn i de l’espai on habitem. Parlem de la diferència de les coses quan estan “desmanegades” o “endreçades”. Comencem amb una qüestió: com cauen els aglans dels arbres, de manera endreçada o desmanegada?

La resposta la trobarem en l’experiència in situ, prèviament els alumnes han donat la seva resposta que caldrà verificar (l’escola està situada al camp i sortim a fer l’experiència sota un enorme roure). Amb la visió dels aglans a terra, sobre el paper d’embalar, és quan anomenem el desmanec com a caos. Ara cal que l’empremta dels aglans es transfereixi en el paper. Els alumnes substitueixen cada aglà per un gomet. A l’aula, observem el resultat del treball, el caos que han provocat els aglans en caure.

Ja sabem què és el caos i plantegem altres activitats, a partir de preguntes: “hi ha altres coses que coneixem, que ja existeixen, que també són caos?” “On hi ha el caos?”

Les respostes dels alumnes són sorprenentment riques. Amb material conegut de l’aula i per parelles o grupets creem el caos. Tots observen els dels altres i constatem que tots són caos diferents. Després plantegem que cada parella o grup busqui un ordre, a partir del caos.

Repetim una activitat semblant a l’anterior, però fent el caos amb material sobre paper.

El següent pas del nostre projecte és apropar-los a la idea de constel·lació (una imatge enmig del caos) i a la literatura entorn dels mites de les constel·lacions. Per assolir-ho plantegem diferents activitats:

-Exposem a l’aula els resultats obtinguts del caos sobre paper i els observem amb una pregunta prèvia: algú hi veu alguna imatge?

-Presentem les constel·lacions reals com a dibuixos imaginats que surten d’unir diferents estrelles i n’observem, a la pantalla digital, dos en concret que hem escollit les mestres (el mite del Dofí i el mite d’Andròmeda). En llegim els relats, adaptats a l’edat.

-Ens organitzem per parelles (barrejats P4 i P5) i els repartim fulls amb l’empremta dels gomets (treball inicial al roure). Els proposem que observin i que acordin unir diferents punts, amb el llapis, per aconseguir una constel·lació. Finalment els demanem que ens diguin què hi veuen. Ho anotem. Per acabar, intenten trobar un relat (mite) a partir de la imatge que han trobat.

-En una altra sessió, pengem les constel·lacions sorgides i llegim els relats que han sortit, i com a element per a l’exposició, gravem tres dels relats directament explicats pels alumnes que els han inventat.

AE06 Sentfores EI 01 BR
AE06 Sentfores EI 05 BR