BUIT | 2015-2016

Títol del projecte: El buit
Centre: Escola Andersen. Vic
Etapa educativa: Educació Infantil
Docents implicats: Eva Arroyo, Helena Bover, Mª Àngels Costa, Pilar Costa, Andrea García, Dolors García, Mònica García, Conxi Jiménez, Laura Ordeig, Pilar Salvans, Clara Seguranyes, Mariona Vilà, Marta Vilà i Meritxell Ylla.
Assessorament: Marià Dinarès i Quique Gimenez.

Al llarg del primer i segon trimestre hem dut a terme diferents activitats on els nens i nenes han treballat el concepte del ple i del buit.
Per introduir el tema vam aprofitar que cada any per Nadal fem el pessebre. Vam utilitzar diferents recipients reciclats com a motlle que omplíem i buidàvem amb escaiola de manera experimental. El resultat final van ser les figures del pessebre.
Seguidament cada nivell ha realitzat una altra activitat a nivell d’aula per consolidar el concepte del buit.
Va sorgir la idea d’utilitzar l’experiment que proposa el text Relat de les pilotes i les prioritats de la vida http://www.elblogalternativo.com/2009/05/01/relato-sobre-las-pelotas-de-golf-y-las-prioridades-en-la-vida i que consisteix en omplir un gerro amb pilotes de tennis. En un primer moment, la majoria dels alumnes va comentar que ja estava ple però algun d’ells es va adonar que encara quedaven espais buits. Així que hi vam anar afegint diferents materials per tal d’anar omplint aquests espais; bales, mill, sorra i aigua.
La següent activitat treballava la psicomotricitat. Vam presentar als alumnes una muralla de caixes de cartró de mides diverses. En un inici els alumnes creien que totes eren buides perquè no pesaven però quan les van aterrar dues de les caixes eren plenes d’un centenar de globus. D’aquí va sorgir la reflexió que mentre les caixes estaven plenes de globus no hi cabíem a dins, però si buidàvem la caixa, sí.
Per últim vam fer una activitat plàstica. En petits grups, els alumnes van decidir què dibuixaven sobre una placa de porexpan. Posteriorment van resseguir la línia del dibuix amb un punxó calent i van veure que el porexpan es fonia, formant així el buit sobre la línia. Llavors van pintar la placa i la van estampar sobre el paper aconseguint així un gravat.

El fet de participar en aquest projecte ha permès als alumnes adquirir una visió més específica del BUIT, des de l’experimentació més vivencial, atractiva i motivadora.