Skip to main content

Experiències Maleta de la Llum

LLUM I FOSCOR

Escola: Escola la Popa
Població: Castellcir (el Moianès)
Professors: Meritxell Mañosa
Cicle / Grup: Infantil (P3, P4 i P5-escola rural)
Número d’alumnes: Grup de petits (7) i grup de grans (15)

Explicació del projecte

Durant el mes de novembre i desembre estem experimentant amb la llum i la foscor. Aquesta proposta sorgeix com a continuïtat del treball fet l’any passat, però en aquest cas, volem aprofundir en altres possibilitats que ens ofereix la projecció de la llum en diferents materials i objectes (retroprojector...).

Materials utilitzats:
Taula de llum: material divers (sorra, plomes, pedretes...)
Retroprojector: llençol blanc, pedretes, culs d’ampolla de diferents colors, culleretes de gelat, radiografíes, collarets, monedes de diferents colors...
Teatre: plantilles d’ombres xineses, canyetes i cinta adhesiva.

Temps:
uns 45 minuts aproximadament

Descripció breu de l'activitat:
El treball de la llum i la foscor es realitza simultàniament en quatre racons:

El racó de la taula de llum amb diferents materials: safata transparent plena de quars per dibuixar; números, lletres i mandales per omplir, entre altres materials.
El racó del retroprojector: amb material divers per jugar amb l’opacitat i la transparència dels materials.
El racó del teatre d’ombres: per crear titelles, identificar siluetes dels companys...
El racó dels focus: per descobrir els efectes de la llum i les ombres; formular hipòtesis sobre les tres colors; inventar-nos històries; empetitit i engrandir les siluetes, etc.

També, hi havia el racó dels contes fosforescents però hi havia “massa llum” perquè es veiessin bé i no ha funcionat.

Pel que fa als objectius de l'activitat, són els següents:

• Percebre les qualitats de l’ombra, la llum i la foscor a través dels sentits.
• Experimentar amb la llum natural i artificial.
• Diferenciar elements opacs, translúcids i transparents.
• Mostrar curiositat i iniciativa.
• Esforçar-se per superar la por a la foscor.
• Fer ús del vocabulari específic: llum, foscor, ombra... i del material propi del racó.
• Gaudir de les diferents propostes i jocs.
• Tenir cura dels materials.

Comentaris:
La majoria dels infants, sobretot, els de P5 han inventat històries amb les siluetes proposades. A més a més, han formulat hipòtesis de com és que ens “sortien tres coses repetides” i canviaven de color. Val a dir que el fet de tenir a l’aula més racons ha fet que els infants de P3 i P4 gaudissin més amb el retroprojector i la taula de llum que el racó “dels focus”. Potser hi havia massa estímuls.

Pel que fa la maleta ART + ESCOLA + LLUM, crec que és útil i pràctica de transportar i ens permet a l’aula oferir una proposta motivadora pels infants. A més a més, els recursos oferts són de qualitat i resistents. Potser caldria tenir altres objectes dins la maleta com: una paleta/ventall desplegable; pilotes de plàstic foradades... altres objectes i materials que no trobem a l’escola.

MaletaLlum EscolaPopa 11 17 1MaletaLlum EscolaPopa 11 17 1

caixalogos ae07 horitzontal
© 2011 ART I ESCOLA
Tots els continguts han estat elaborats per les institucions, escoles i persones participants a ART i ESCOLA
Web realitzat per ACVic Centre Arts Contemporànies