INSTITUT JAUME CALLÍS. VIC

DES-MUNTAR

Etapa educativa: 4t d’Educació Secundària
Docents implicats: Imma Vall Sagué
Assessorament: Marià Dinarès i Neus Larred
Alumnes que hi participen: 36
Temporització: 2n trimestre

Objectiu: l’objectiu final és l’elaboració per part dels alumnes d’un audiovisual amb obres plàstiques que han d’elaborar en diverses sessions.

– Crear, mitjançant el tema del caos, un estímul original i creatiu per tal d’introduir l’educació artística.
– Sensibilitzar als alumnes sobre la importància de l’art.
– Projectar hipòtesis i expectatives de lectura davant l’art.
– Experimentar amb les dificultats d’elaborar material artístic.

Aquest any hem treballat amb alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Jaume Callís de Vic, dins de l’àrea d’educació visual i plàstica.

El primer pas va ser encomanar als alumnes la tasca de pensar què significava per ells la paraula Caos, i la d’elaborar petits textos sense saber del cert què en faríem.

Un cop centrats en el significat d’aquesta paraula, es tractava de trobar els punts en comú a partir de les diferents aportacions dels companys. Hem valorat si les persones joves tenen la percepció que el seu entorn és caòtic, si les seves relacions amb altres persones son caòtiques, quin paper hi juguen les xarxes socials, si creiem que les persones joves tenen un comportament més caòtic que els adults o és el contrari… Així hem estat bona part del temps fent debats i aportant idees, amb la intenció de trobar una manera expressiva de visualitzar aquests pensaments.

Al final els alumnes han escollit una idea que creuen que es pot representar amb una filmació curta d’uns minuts. Alguns han realitzat una filmació de caràcter realista i altres més conceptual. També hem tingut en compte tot el que cal per realitzar aquesta pel·lícula: entorn on la filmarem, si hi surten personatges o no, quins objectes necessitem, atrezzo, si hi ha d’haver un diàleg…

Durant aquest recorregut han tingut cabuda activitats amb perfils molt diferents, des del treball amb materials no perdurables com el guix, fins a l’elaboració de dibuixos, pintures i cartells, passant per la tècnica del collage. A més, hem treballat coreografies representant el caos i l’ordre amb el propi cos.

Un cop elaborades les filmacions en petit grup, hem fet unes filmacions una mica més completes adjuntant diferents idees de cada grup.

El treball en gran grup, petit grup i individual, l’espontaneïtat dels alumnes i la natural admiració per les arts han estat recursos bàsics per apropar l’art a l’escola i entendre millor la importància del llenguatge plàstic com a mitjà de comunicació.

art i escola