ESCOLA SESMON D’OLÓ. SANTA MARIA D’OLÓ

ART I ESCOLA – EL CAOS

Etapa educativa: tota l’escola. Educació Infantil i Primària
Docents implicats: Queralt Alberch Calm, Eva Colom Ibáñez, Reies Font Ballbé, Ester Garcia Dilmer, Jordi Monell Hernández, Ramon Paré Martí, Noèlia Parés Panamà, Montserrat Saez Solanich, Laura Tascón Cotillas, Eva Traveria San, Cristina Torras Boixader i Rosa Maria Vila Ollé.
Assessorament: Quim Moya
Alumnes que hi participen: 87
Temporització: 2n i 3r trimestre

L’escola ha decidit treballar des de P3 fins a 6è en aquesta temàtica.
S’han compartit idees amb l’escola Barnola d’Avinyó i amb l’Escola Els Pins de Cabrianes, acompanyats i assessorats per Quim Moya.

En presentar les idees al claustre de l’escola van començar a sorgir idees de com plantejar el projecte. En principi, es presentava com un projecte interdisciplinari on es partiria d’algunes activitats comunes, per deixar que, després, segons el grup classe, el projecte evolucionés.

La presentació de P3 a 6è es va fer presentant unes lletres amagades de diferents maneres. A primària es fa en format puzle, amb les lletres retallades que han de muntar per grups. Un cop construïdes les lletres se’ls demana que confegeixin paraules i partint d’aquestes paraules es demana que diguin quin és el títol del projecte.

Es fan converses per saber si saben què és el caos, que significa el caos per a ells, quan l’han sentit. Es demana que facin propostes per treballar el caos a l’escola.

El claustre decideix dedicar una setmana temàtica, la prèvia al carnestoltes, per treballar la idea de caos, capgirant horaris i fent propostes caòtiques. Pensem que la tradició del carnestoltes va lligada a la idea de disbauxa i això ens porta a la idea de caos.

Passada la setmana del caos, podem dir que tot plegat ha sigut molt més harmònic del que imaginàvem. Hem viscut uns dies amb un ordre diferent a l’escola, amb unes metodologies i distribucions horàries no gens habituals. Poc a poc tots hem trobat el nostre lloc; els mestres, els infants, les famílies i els aprenentatges. La convivència entre tots, les propostes artístiques i els seus resultats, el deixar fer i confiar, ha esdevingut un camí cap a la creativitat, cap a l’evolució d’aprenentatges i vivències que ens fan repensar un cop més el dia a dia de l’escola.

Hem pogut treballar en aquest projecte utilitzant totes les àrees de l’escola, entrellaçades, i viure l’art en totes les seves dimensions, poètica, visual, plàstica…

Activitats proposades:

– Canviar mestres de classe
– Capgirar l’horari durant 1 setmana
– “Boxing painting”; Ushio Shinohara
– “Blind painting”; Franz Kline
– Cadàver exquisit. Dibuixar i escriure a partir de la idea de creació col·lectiva. Referència dels surrealistes i en poesia i relat; Marcel Duhamel, Jacques Prévert, Yves Tanguy o André Breton. Estripem, trenquem, esquincem, pleguem…. Gianni Rodari. “L’edifici que calia trencar”
– Tarda de jocs lingüístics
– Taller de Kapla
– Canviem d’aules, anem on volem: aules literàries, llegir, escriure. Aula del silenci.
– Taller de caos musical, circuits i aula de jocs. Ho farem sonar i enregistrarem.

Vídeo del projecte al blog de l’escola: http://agora.xtec.cat/ceipsesmondolo/categoria/caos/

art i escola