ESCOLA MUNTANYOLA. MUNTANYOLA

EL CAOS

Etapa educativa: Tota l’escola. Educació Infantil i Primària
Docents implicats: Sandra Casas, Clara Ferrer, Maria Francolí, Irma Garcia, Mar Guasch, Mar Pérez, Elisabet Solà, Bet Suàrez i Núria Vila.
Assessorament: Mercè Iglesias
Alumnes que hi participen: 53
Temporització: gener i febrer de 2017

Què és per a tu el caos? Donar resposta a aquesta pregunta, amb un dibuix, una sensació, una comparació… va ser el punt de partida del projecte a tota l’escola. Posteriorment, en funció de les idees i interessos de cada grup, es van crear diferents situacions i activitats des de l’àrea d’educació artística per entendre millor l’abstracte concepte del caos.

Tots els alumnes d’Educació Infantil van coincidir amb la idea de desordre i això ens va portar a crear situacions on poguessin experimentar l’ordre i el desordre amb el seu propi cos i amb materials. A l’hora de fer un treball plàstic es va muntar un suport unint 9 capses rectangulars i entre tots les van pintar amb pintura. Finalment, van descobrir que canviant la distribució de les capses observàvem l’ordre o el desordre.

La idea de descontrol amb la qual van relacionar el caos els alumnes de Cicle Inicial ens va servir per elaborar col·lectivament un mural amb l’única consigna d’omplir tot l’espai amb pintura. Els nens i nenes van poder deixar-se anar tant que el procés i el resultat van ser caòtics. A partir d’aquesta obra, cadascú va agafar retalls i va crear una obra amb sentit.

Seguint la línia del projecte “El canvi climàtic” que es treballava durant el 2n trimestre, els alumnes de Cicle Mitjà van relacionar el caos amb alguns fenòmens atmosfèrics. Organitzats per parelles, van escriure una història on la trama tenia relació amb ciclons, tornados… El resultat es pot comprovar als curtmetratges que van elaborar amb la tècnica de l’stop motion.

Per als alumnes de Cicle Superior el caos es podia dividir en tres branques: el caos físic (moviment, desordre), el caos social (manifestacions, guerres, desigualtats) i el caos intern (estrès, gestió de la informació, depressió). A partir d’aquí, es van fer tres grups i cada un va representar un tipus de caos utilitzant la tècnica que per a ells era la més adequada. El resultat ha estat dos curtmetratges i una escultura.

Aquest projecte d’escola dut a terme a partir de múltiples visions i tècniques artístiques ha esdevingut una enriquidora experiència per compartir i donar encara més valor al fet artístic com a font d’aprenentatge.

Més imatges del taller i vídeos finals: https://goo.gl/photos/gJh7XvXi7cb2nvj2A

Notícia sobr el treball del Caos dels alumnes de CS: http://agora.xtec.cat/escolamuntanyola/general/que-es-el-caos-per-a-tu/

art i escola