ESCOLA L’ERA DE DALT. TONA

CAOS AL CEL

Etapa educativa: 4t d’Educació Primària
Docents implicats: Montserrat Montanyà Dou i Susana López Loscos
Assessorament: Paquita Clot i Teresa Font
Alumnes que hi participen: 52
Temporització: 2n trimestre

El punt de partida del projecte va ser treballar el llenguatge relacionat amb la paraula caos (incident – ordre – harmonia) utilitzant la sinonímia i l’antonímia; aquest vocabulari va estar lligat a l’observació del dia a dia a l’aula, al treball quotidià, a situacions personals de joc (al pati…) o de conflictes personals, tot descobrint com passàvem d’un estat a l’altre. Vam observar i experimentar la diferència entre un incident i el “caos”, i com en la vida quotidiana ens trobem diversos incidents que poden degenerar en un caos o simplement alteren momentàniament l’ordre o l’harmonia.

Vam experimentar aquests conceptes amb els materials plàstics d’aula com ara pintura, tinta, aquarel·les, cola, trossos de cera calents…

Dins l’àrea de coneixement del medi ens van sorgir les preguntes: “de què estan fets els núvols”, “què és el vent” i “què és el cel”. Els dos grups de quart vam començar un projecte per donar resposta a aquestes preguntes. Ens va semblar que els conceptes treballats anteriorment també es podien observar en aquest context. Vam estar treballant els fenòmens meteorològics, la seva incidència en la natura, en el dia a dia de les persones, així com el moviment dels núvols, les seves formes, precipitacions…

Va ser interessant llegir les notícies sobre la petita nevada del febrer en el setmanari “El Nou 9”; el caos de vehicles generat al Montseny va originar un treball plàstic damunt d’un murals i amb pintura amb simulacions de caos i d’ordre sobre com podien ser aquests moviments de vehicles.

Vam observar cels d’artistes com Seurat, Van Gogh i Matisse, i amb pintura vam crear els nostres cels caòtics i ordenats, experimentant textures i colors càlids o més freds.

Finalment vam pensar i realitzar el nostre treball col·lectiu -dels 52 alumnes-. Cada alumne va elaborar un núvol individual que representés el seu caos amb fang, engalbat i cuit al forn. El conjunt dels núvols van donar forma a l’obra final: Caos al cel.

“El sol va quedar bocabadat en veure el batibull que hi havia entre el cel i la terra”.

Més imatges: Àlbum de fotos

art i escola