COL·LEGI ESCORIAL. VIC

LA PERCEPCIÓ DEL BUIT

Nivell educatiu: EP5 d’Educació Infantil
Docents implicats: Anna Canelles, Elisabet Creus, Mireia Erra, Judit Esquis, M. del Mar Garolera, Núria Portabella, Roser Sierra i Imma Solà.
Assessorament: Mercè Iglesias.
Alumnes que hi participen: 60

El projecte s’ha desenvolupat dins l’àrea de visual i plàstica i música. La idea va sorgir d’una sortida on una nena va preguntar si en aquelles muntanyes es produïa eco. Aquesta pregunta ens va permetre, partint del conte del Timbaler del Bruc, introduir el concepte de ressonància, relacionar-lo amb el buit i estimular la imaginació dels alumnes. Fent una pluja d‘idees van sorgir les qüestions sobre la percepció del buit, el silenci/absència de so, la foscor /absència de llum, el buit de matèria, el buit emocional i fins i tot la sensació de buit (gana) a la panxa.

Com a resultat hem realitzat activitats per experimentar amb els sentits de l’oïda, la vista i el tacte. Així, per exemple, hem cercat diferents indrets de l’escola on es produeix eco; hem jugat amb teles fosforescents i flaix i ens hem adonat de l’absència de llum; amb el fang i els buidadors hem fet buits a la matèria; amb paper hem fet traços deixant espais sense línies… També hem provocat buits retallant papers, pintant plàstic i fent construccions amb material reciclat.

Des de música hem associat el ple amb el so i el buit amb el silenci. Això ens ha permès veure que l’espai és físic, tangible, sonor i que el percebem amb les orelles; ho hem comprovat amb la veu, amb el cos, amb instruments o escoltant la cançó en eco de De Lalande, on hem distingit moments en què els instruments toquen “en directe” i moments en què toquen “en eco”.