COL.LEGI SANT MIQUEL DELS SANTS. VIC

MIRÓ // ESCULTURA

Al llarg del curs, els alumnes de P4 han treballat l’obra pictòrica de Joan Miró; les característiques, la simbologia, els colors i les formes d’alguns dels seus quadres. A partir de la convocatòria Art i Escola 01, hem volgut treballar l’escultura de Miró i relacionar-la amb la temàtica del món rural ja que per l’artista el paisatge i l’entorn rural van ser una font d’inspiració important. Hem treballat l’escultura fixant-nos en moltes de les peces que va fer l’escultor i cada alumne ha fet la seva pròpia obra amb plastilina i posant-hi un títol. En una segona part del procés hem treballat el quadre “La Masia” i, a partir d’aquest, hem realitzat una escultura col·lectiva. Hem pogut comprovar en les cartes que mantenia Miró amb d’altres artistes que el quadre es va fer a partir de l’eucaliptus i que tot gira al voltant d’aquest. L’arbre és molt important en la pintura. Nosaltres vàrem pensar que també tenim un arbre important a l’escola, el til·ler de la sorrera. Després de representar-lo gràficament i de parlar d’ell i de tot el que hi podem relacionar, sota la seva ombra, hem fet un arbre amb cartrons, cola d’empaperar i pintura. Les fulles són les frases expressades pels nens en aquest procés de treball.

Etapa educativa: Educació Infantil

Curs: Tres grups de P4

Tutoria: Alícia Casadessús

Docents implicats: Fina Bofill Casellas, Marta del Castillo Bou i Cristian Martín Soler

Descripció del procés de treball:

Treball previ sobre la vida de l’artista, l’obra pictòrica i sortida a la fundació Joan Miró de Barcelona.

Sessió 1: Presentació d’algunes de les escultures de l’artista i conversa sobre les seves característiques, materials i títols.

Proposta d’el.laboració de la seva pròpia escultura amb plastilina i “neteja pipes per a manualitats”. Ells trien el títol de la seva escultura.

Sessió 2: Presentació del quadre de “La masia”.

Presentació d’algunes de les frases que l’artista va dir sobre aquest quadre.

Parlem de la importància de l’eucaliptus en aquest quadre i ens fixem en el til.ler de la nostra escola.

Sortim a dibuixar el til.ler del nostre pati.

Sessió 3: Parlem dels altres elements del quadre de “la masia” i completem el dibuix del til.ler que els nens van fer en l’última sessió amb els elements de l’entorn.

Sessió 4: Comencem a el.laborar una escultura conjunta. Amb rotlles de cartró i pasta de paper farem un arbre.

Sessió 5: Pintem l’arbre amb pintura.

Sessió 6: Cada nen pensarà una frase sobre l’escultura que hem fet i les anirem penjant a l’arbre representant les fulles.

PROJECTE VIC

En el Taller de Dibuix i Creació es treballa fonamentalment el dibuix des del natural. Aprenem a dibuixar quan aprenem a veure. L’entorn ens facilita la informació per representar els objectes i la realitat que ens envolta. Sortim a dibuixar per la ciutat de Vic edificis i racons emblemàtics i interessants. Després, al taller de l’escola, utilitzant recursos plàstics i aquells lligats a les noves tecnologies, afegim un valor artístic i personal al treball de cada alumne.

El procés s’inicia amb una pluja d’idees sobre els diferents àmbits esmentats, cada alumne explora de manera individual el seu entorn més immediata, que respon a la seva vivència diària i personal. Després exploren col·lectivament els edificis i monuments del centre de la ciutat, compartint dibuixos i punts de vista. S’assenyalen recursos plàstics per treballar amb aprofundiment els apunts presos i s’inicia el treball en el suport definitiu, pautat en diferents sessions, fins obtenir l’acabat desitjat. Finalment es fa un tria dels treballs buscant representació dels diferents àmbits per tal de donar una visió global de la ciutat

Etapa educativa: Educació secundària

Curs:  1r de secundària. Assignatura de Visual i plàstica.

Tutoria: -La Farinera- Amanda Núñez i Joan Peiron

Docent implicada:  Mireia Puntí i Carné

Alumnes que hi participen: Uns 20 alumnes

 

Procés de treball a Taller d’Art i Creació

  1. Els alumnes inicien el procés de treball amb una pluja d’idees sobre els diferents àmbits esmentats i n’assenyalen tots aquells que se’n deriven o que, segons la percepció personal de cadascú, consideren destacables.
  2. Els alumnes exploren de forma individual el seu entorn més immediat i que respon a la seva vivència diària i personal. Fan dibuixos il·lustrant un Vic més intimista.
  3. Els alumnes exploren col·lectivament els edificis i monuments del centre de la ciutat. Fan dibuixos il·lustrant un Vic turístic i monumental.
  4. Al taller del Col·legi es comparteixen dibuixos i punts de vista.
  5. S’assenyalen recursos plàstics per treballar amb aprofundiment els apunts presos. S’inicia el treball en el suport definitiu i es va pautant, en diferents sessions, fins obtenir l’acabat desitjat.
  6. Es fa un tria dels treballs buscant representació dels diferents àmbits per tal de donar una visió global de la ciutat.

 

art i escola