ESCOLA MOSSÈN CINTO. FOLGUEROLES

LES PEDRES ENCARA PARLEN

El tema ha estat treballat transversalment en diferents àrees, des de la recerca històrica fins a les arts plàstiques; i també ha està lligat al treball que cada curs realitzem conjuntament amb la Fundació Verdaguer, en motiu de la Setmana Verdaguer.

A nivell de recerca històrica i coneixement de l’entorn, els alumnes van adonar-se de l’existència de llindes de pedra amb diversos elements esculpits que es troben al nucli antic del poble. La majoria d’inscripcions són de motius religiosos -creus, inscripcions, etc- i parlen de la importància de la religió en determinades èpoques històriques o florals; altres, porten gravats el nom del propietari de la casa i la majoria, l’any en què aquesta fou construïda. A nivell plàstic les activitats van consistir en fotografiar les llindes de les cases i la reproducció d’alguns elements esculpits amb la tècnica del “frottage”.

Un cop acabat el treball es va fer una exposició conjunta de tot i es va presentar dins els actes de la Festa Verdaguer d’enguany.

Etapa educativa: Educació primària

Entitats que hi col·laboren:

– Ajuntament (Brigada Municipal)

– Propietaris cases amb llindes de pedra treballada del Carrer Major

Tutoria: – EASD- Marià Dinarès i Toni Garcia

Docents implicats: Pilar Arumí Berga, Montse Lahoz Rovira i Sílvia Rodriguez Casadevall

Alumnes que hi participen: 55 alumnes de 5è i 6è

Data d’inici i data final de l’activitat: Inici / 16 d’abril. Final / 18 de maig (Festa Verdaguer)

Nombre de sessions: de 4 a 5 sessions.

Total d’hores: de 6 a 10 hores aprox.

 

Descripció procés de treball:

Després del coneixement i estudi de la pedra de Folgueroles, es fa una observació i reconeixement de les llindes de pedra que es troben al llarg del carrer Major.

Cinquè

– Coneixement i presentació de la possibilitat de manipular fotografies amb diferents programes.

– Reportatge fotogràfic dels elements que trobem al poble fets amb pedra: cases, església, llindes, plaques verdaguerianes, elements decoratius….

– A l’aula, tractament de les fotos amb els editors:

http://pixlr.com/o-matic/

http://www.befunky.com/create/?openurl=upload#/photo-effects

– Selecció de les fotografies, organització, elaboració i disseny de l’exposició final

Sisè

– Observació i classificació de les llindes de les cases del carrer Major segons els seus elements (creus, lletres, noms, dates, inscripcions religioses, etc).

– Coneixement i proves de la tècnica del frottage.

– Realització del frottage de les llindes seleccionades (activitat complexa que requereix d’una alçada per poder treballar; es va comptar amb l’ajuda de la brigada municipal).

– Selecció dels treballs, organització, elaboració i disseny de l’exposició final.

 

art i escola